UWV wint RBB Award

geplaatst op 21 juni 2013

UWV heeft met de inzending ‘Werken aan perspectief’ de RBB Award gewonnen. In de finale waarin UWV het moest opnemen tegen de Belastingdienst en Agentschap NL, is deze prestigieuze prijs in de wacht gesleept. Zowel van het publiek als van de jury kreeg de inzending van UWV uiteindelijk de hoogste waardering. ‘Wat heeft UWV een sterk verhaal!’ en ‘Echt doen, daar draait het uiteindelijk om’ waren reacties vanuit het publiek op de inzending.

Werken aan perspectief

De inzending van UWV ging over de inzet van medewerkers binnen K&S Klantencontact. Dertig procent van de mensen die binnen het contact center werkt, had moeite met het vinden van een baan. Zij waren langer dan een half jaar werkloos en kregen de kans om in een ‘high-performance’ contact center werkervaring op te doen en zich met vakdiploma’s verder te ontwikkelen. Na drie tot vijf jaar stromen ze een stuk sterker de arbeidsmarkt weer op voor een volgende loopbaanstap. Een baan bij UWV Klantencontact staat goed op het cv, als enige overheidsorganisatie is het COPC gecertificeerd. Dat betekent dat dit onderdeel van UWV hoge kwaliteit en klanttevredenheid levert, tegen lage kosten.

Uitslag

De case van UWV Klantencontact werd over het voetlicht gebracht door de medewerkers zelf. Lars die een visuele beperking heeft, Usha die zich wist te ontwikkelen tot teammanager en Emile die inmiddels een andere baan heeft gevonden bij bol.com. Met deze pitch kreeg UWV van het publiek 47 procent van de stemmen en was daarmee overduidelijk de publieksfavoriet. Uit de twee overgebleven cases koos vervolgens de jury - bestaande uit Jaap Uijlenbroek, directeur-generaal OBR en Mariënne Verhoef, oud-plv. secretaris-generaal van het ministerie van Financiën en thans bestuurder van Spirit Jeugd- en opvoedhulp – de winnaar. De juryleden speelden in de aanloop naar de bekendmaking van de winnaar met de positie van UWV als publieksfavoriet. Als ze zouden luisteren naar het publiek, zouden ze geen onafhankelijk jury meer zijn, zo werd gezegd. Ze gaven aan onder de indruk te zijn van alle drie de cases en dat maakte de uiteindelijke bekendmaking toch nog even spannend. ‘Waar hebben we het meeste aan?’ ‘Wat raakt nu de kern?’, vroeg de jury zich af. Dat UWV een bijdrage levert aan de zelfredzaamheid van de mensen in onze samenleving, gaf uiteindelijk de doorslag.

‘Practice what you Preach’

Directeur Bestuurszaken Tanja Ineke nam uiteindelijk namens de Raad van Bestuur van UWV de prijs in ontvangst. Zij gaf allereerst de complimenten aan hoofd Klantencontact Henkjan Derks en zijn team en vertelde ongelofelijk tros te zijn. Tanja Ineke: ‘Werken aan perspectief is onze missie, daar zijn we van en we doen het ook nog eens zelf. Practice what you preach!’ Ze sprak daarna de wens uit dat ze hoopte dat de RBB-deelnemers volgend jaar stappen hierin hebben gezet. ‘UWV wil daarbij helpen!’, aldus Tanja Ineke.

Over de RBB Award

De RBB Groep is een leernetwerk van publieke uitvoeringsorganisaties. Het bestaat uit 34 partners die streven naar continue verbetering van de kwaliteit van hun dienstverlening. Om de good practices extra aandacht te geven is door het bestuur van de RBB Groep de jaarlijkse RBB Award in het leven geroepen. Deze RBB Award wordt uitgereikt op de Dag van de Uitvoering aan de meest originele, actuele, bij andere organisaties toepasbare en van toegevoegde waarde zijnde good practice.