Week van het Ambacht 2012

geplaatst op 16 april 2012

UWV WERKbedrijf organiseert samen met het Hoofdbedrijfschap Ambachten en JINC van 16 tot 21 april de zesde editie van de Week van het Ambacht. Tijdens deze week worden onder meer voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd voor scholieren en werkzoekenden.

Met 250.000 bedrijven en bijna één miljoen vakmensen, is de ambachtseconomie goed voor meer dan 127 miljard euro aan omzet. Instroombevordering is noodzakelijk, de ambachtelijke sector moet alle registers opentrekken om genoeg  vakmensen te krijgen.

Het is een kwestie van nu zaaien, straks oogsten: door vergrijzing en ontgroening zijn tot 2020 ongeveer 250.000 nieuwe vakmensen nodig in de ambachtseconomie. Het begrip ambacht staat voor diverse uiteenlopende boeiende beroepen zoals kappers, stukadoors, tandtechnici en uurwerkherstellers.

Actuele vacatures

De werkloosheidscijfers lopen in deze tijden van crisis op. Toch zijn er beroepsgroepen binnen de ambachtseconomie die op dit moment staan te springen om nieuwe collega's: straatmakers, opticiens, steigerbouwers, betontimmerlieden, audiciens, glazenwassers en werknemers in de verssector. De Week van het Ambacht moet ertoe bijdragen dat meer mensen - jong en oud - voor een ambacht kiezen.

Servicepunt Ambachten

Voorafgaand aan de Week van het Ambacht vond op vrijdag 13 april de ondertekening plaats van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen het Hoofdbedrijfschap Ambachten en UWV WERKbedrijf rond het Servicepunt Ambachten. De lopende samenwerking wordt dit jaar gecontinueerd en nog beter ingebed in de manier van werken binnen UWV.

Voor meer informatie:

Week van het Ambacht