Wajong kunstenaars exposeren bij Philips

geplaatst op 18 april 2012

Het hoofdkantoor van Philips Electronics Nederland in Eindhoven biedt vanaf 17 april ruimte aan kunstwerken van talentvolle kunstenaars. De kunstenaars zijn de winnaars van het ‘Wajong Kunstcongres’, dat vorig jaar voor de tweede maal is georganiseerd door UWV, in het Kröller-Müller Museum.

De expositie wordt officieel geopend door Hans Dijkman, directeur HR van Philips Electronics Benelux en zal de komende drie maanden in Eindhoven te zien zijn. Daarna verhuist de expositie naar het hoofdkantoor van KPN in Den Haag.

Het ‘Wajong Kunstcongres’ is een initiatief van UWV om beeldend kunstenaars met een Wajonguitkering perspectief te bieden door hun werk tentoon te laten stellen en ze contacten op te laten doen in de kunstwereld.

Philips sluit zich hier graag bij aan. Hans Dijkman: ‘Als groot bedrijf nemen wij onze maatschappelijke rol serieus. Binnen het Philips Werkgelegenheidsplan bieden we veel mogelijkheden voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt en hebben we diverse initiatieven lopen die specifiek gericht zijn op Wajongers. Toen UWV ons benaderde met de vraag of wij ons wilden aansluiten op dit initiatief, hebben daar dan ook niet lang over hoeven nadenken.’

In Eindhoven zijn kunstwerken te zien van Noortje van Kamer uit Amersfoort, Xenia Gottenkieny uit Rotterdam en Bernard Vink uit Arnhem. Een deskundige jury heeft deze kunstenaars vorig jaar verkozen tot winnaars van het Wajong Kunstcongres. Eerder zijn de kunstwerken te zien geweest op het UWV-hoofdkantoor.