UWV als eerste grote organisatie over op IBAN

geplaatst op 17 juli 2012

Als eerste grote organisatie in Nederland maakt UWV vanaf deze maand voor alle betalingen gebruik van IBAN als rekeningnummer. José Lazeroms, lid Raad van Bestuur van UWV, nam op dinsdag 17 juli een plaquette in ontvangst voor het bereiken van deze mijlpaal.

UWV is met de vroegtijdige overgang naar IBAN volgens Frank Elderson, directeur van De Nederlandsche Bank en voorzitter van het Nationaal Forum SEPA-Migratie (NFS), een voorbeeld voor veel andere bedrijven die de stap nog moeten zetten. Zo blijkt uit cijfers van DNB dat 32 procent van de gemeenten nog geen voorbereidingen heeft getroffen voor de overgang op Europese betaalmiddelen en dat slechts 22 procent van de ondernemers uit het MKB weet welke acties zij moeten ondernemen. ‘Veel bedrijven zijn nog niet eens gestart. Bijvoorbeeld doordat ze de impact onderschatten en denken dat zij nog voldoende tijd over hebben,’ zo stelde Elderson.

Complexe verandering

José Lazeroms, lid van de Raad van Bestuur van UWV, benadrukt dat het flinke operatie was. ‘Het lijkt een relatief kleine technische aanpassing, een langer rekeningnummer, maar het is een organisatorisch complexe verandering.’ Ruim 40 administraties en systemen zijn aangepast om te kunnen werken met het langere rekeningnummer, een project dat anderhalf jaar in beslag heeft genomen. Lazeroms: ‘Later starten was voor ons geen optie, omdat we aan dit project wilden werken zonder de druk van een deadline. We hebben zodoende alle risico’s kunnen uitsluiten. Er zijn immers meer dan een miljoen mensen afhankelijk van onze betalingen.’

De intensieve samenwerking van UWV met de huisbankier ING was belangrijk om dit project te doen slagen. ‘Maar hoewel de samenwerking met de banken en softwarebedrijven van belang is, moet je uiteindelijk wel zelf aan de slag als organisatie’, benadrukt José Lazeroms. De overgang vond vooral achter de schermen plaats en is geruisloos verlopen: zo heeft UWV de rekeningnummers van bestaande klanten zelf omgezet. Aan nieuwe klanten wordt sinds kort gevraagd om hun IBAN door te geven als zij zich inschrijven.

Gezamenlijke betaalmarkt

Achtergrond van de overgang op IBAN is dat Europa op weg is naar een gezamenlijke betaalmarkt (SEPA: Single Euro Payments Area). Alle bedrijven en organisaties moeten hun administratie, software en bedrijfsvoering op 1 februari 2014 gereed hebben voor IBAN, anders kunnen zij straks geen gebruik meer maken van het girale betalingsverkeer. UWV zal haar ervaringen inzetten bij de IBAN-campagne, die in het najaar weer een vervolg krijgt.